חזרה
גמילה מגלוטן וסוכרים

בשנים האחרונות, יותר ויותר אנו שומעים מכל עבר על גמילה מסוכרים או על גמילה מגלוטן, או שילוב של שניהם גם יחד, כלומר גמילה מסוכרים וגלוטן. טיפולי הגמילה הללו מוזכרים בהקשרים של דיאטה, הרזיה וכו’, אבל אם גמילה מסוכרים עוד מתקשרת אצל למודי דיאטות עם ירידה במשקל, הרי טיפול גמילה מגלוטן, או שאינו אומר לרובנו דבר או שמתקשר עם מחלת צליאק, שעל הסובלים ממנה נאסר לאכול ולצרוך גלוטן. אז מהו אותו גלוטן מסתורי שגמילה ממנו יכולה לסייע בטיפולי הרזיה או בדיאטה.

גלוטן הוא סוג מיוחד של חלבון הנמצא בגרעין של דגנים. זהו דגן נפוץ שניתן למצוא אותו בשיפון, חיטה, ואת שעורה. לכן, הוא נמצא ברוב סוגי הלחם ודגני הבוקר. לא כל חבר במשפחת הדגנים מכיל גלוטן: תירס, אורז בר, כוסמת, דוחן, קינואה, סויה וזרעי חמניות הם דוגמאות לדגנים ולגרגרים נפוצים שאינן מכילים גלוטן. גלוטן מהיותו חלבון מסייע להפוך את בצק הלחם לאלסטי, ואת הלחם עצמו לבעל מרקם טעים ללעיסה, מסיבה זו, קמח שרוב הגלוטן בו הוסר, יוצר בצק דביק שמרגיש ממש כמו מסטיק.


גלוטן מספק הרבה תכונות חשובות נוספות ללחם. לדוגמה, גלוטן שומר על הבועות שנוצרו במהלך התסיסה של הבצק, כך הלחם תופח לפני האפייה. כאחוז אחד מהאנשים באוכלוסיה סובל ממחלת הכרסת (צליאק), אשר מונעת את עיכול הגלוטן. אנשים עם מחלת הצליאק חייבים לאכול מזונות שאינם מכילים גלוטן, אפילו כמות מזערית עלולה לצור סימפטומים שהמאיימים על חייהם. בעולם המערבי, בו ניתן למצוא גלוטן ושרידי חיטה ברוב המוצרים המעובדים קשה מאוד להימנע ממנו באופן מוחלט, שכן בוואריאציה מסוימת הוא משמש כחומר מייצב בגלידות ובמוצרים אחרים בהם לא מצפים למצאו.


בישראל יש חוק סימון אריזה למזונות המכילים גלוטן, אך חלק מהחברות פשוט כותבות ‘עשוי להכיל גלוטן’ כדי להסיר מעצמן אחריות. אך לא רק הסובלים מכרסת נמנעים מגלוטן, חלק גדול מהאוכלוסייה סובל מאי-סבילות לגלוטן גם אם אינו מודע לכך, שכן גלוטן בעצם פועל כמו דבק הנדבק למעיים ועשוי לעכב ספיגת ויטמינים ומינרלים ולגרום לתחושת נפיחות במעיים, עצירות ואף חולשה וחוסר אנרגיה. אין צורך להיות אלרגי לגלוטן כדי להחליט להימנע ממנו או לפחות להפחית את מינון הצריכה של חיטה, שעורה ושיפון. ישנם כמה מחקרים המוכיחים קשר בין אוטיזם לבין צריכת גלוטן (כמו גם חלב פרה) ולכן הורים לילדים הסובלים מקשי תקשורת ומהפרעת קשב וריכוז מקפידים מאוד על תזונה נטולת גלוטן. נשים הרות הסובלות לעיתים קרובות מעיפות ימצאו כי הימנעות מקמחים המכילים גלוטן מועילה לתחושת הנפיחות של החודשים המאוחרים ולעייפות המאפיינת את תחילת ההיריון. בנוסף, בגלוטן יש חלבון המכיל סוכר אשר יחד עם שמרים הנמצאים ברוב סוגי הלחם מכביד מאוד על העיכול ויש אנשים הנמנעים מגלוטן כחלק מהימנעותם מסוכרים שכן הגלוטן מכיל חלבון בשם גליאדין המורכב מסוכר.


הימנעות מסוכרים כרוכה בגמילה מסוכרים כי אדם המפסיק לצרוך סוכר חווה בימים הראשונים לגמילה תסמיני גמילה שונים – בדרך כלל כאבי ראש ועצבנות שחולפים לאחר ימים ספורים. בישראל, ובעולם המערבי בכלל צריכת הסוכר עומדת על עשרות קילוגרם לאדם בשנה; האמריקאי הממוצע צורך כמות מדהימה של 2-3 קילו סוכר בכל שבוע, וזה לא מפתיע בהתחשב בעובדה שסוכר מופיע בצורות רבות שהנפוצות בהן הינן סוכרוז (סוכר שולחן דקטרוז (סוכר תירס) ופרוקטוז (סירופ תירס) הנמצאים במזונות המעובדים הנפוצים ביותר כגון לחם, דגני בוקר, רטבים וארוחות מוכנות. הסוכרים הטובים יחסית שאינם ממכרים והם עשירים בויטמין B הינם סוכר פירות (פרוקטוז), סוכר קנים חום ומולסה שהיא סירופ המזכיר דבש במרקמו אך הוא סמיך וכהה. כל סוגי הסוכר האחרים סוכר לבן, סוכר חום סוכר דמררה וסוכר חום כהה הם רק דרכים יקרות יותר או פחות לגרום לנו לקנות סוכר ולצרוך אותו. לשם השוואה, במאה ה19 הצריכה המרבית לנפש הייתה 5 קילו לאדם בשנה.


מדוע סוכר מזיק כל כך לבריאותנו

סוכר מעלה את המדד הגליקמי בדמנו. מדד גליקמי הינו דרך למדידה של עד כמה מזון משפיע על רמות הסוכר בדם, כאשר לכל מזון ניתן דרוג ממוספר ככל שבעיככול שלו איטי יותר הספיגה בדם תהיה הדרגתית כך המזון יחשב לבריא יותר ויעמיס פחות על הלבלב. תנודות מהירות של רמות הסוכר בדם אינן בריאות בגלל הלחץ שהן יוצרות על מערכת העיכול בגופנו.
אחד החסרונות העיקריים של הסוכר הוא שהוא מעלה את רמת האינסולין, אשר מעכב את שחרורם של הורמוני גדילה, אשר בתורו מדכא את המערכת החיסונית. גל של סוכר לתוך הגוף מוציא את הגוף מאיזון כאשר הוא מפעיל את שחרור האינסולין, שבו הגוף משתמש כדי לשמור על רמת הסוכר בדם. אינסולין גורם לצבירת שומן, כך שכאשר אנו אוכלים ממתקים עשירים בסוכר, אתה עשוי לקדם עליה מהירה במשקל ורמות טריגליצרידים גבוהות, שניהם נמצאו קשורים למחלות לב וכלי דם. פחמימות מורכבות נוטות להיספג לאט יותר, ולהפחית את ההשפעה על רמות הסוכר בדם.
סוכר מדכא את מערכת החיסון כי הוא מתחרה בתאי הדם הלבנים על השימוש בויטמין C. ולכן הוא עשוי לקדם ולהחריף מחלות שונות זה לא משנה על איזו מחלה מדובר כי השורש הוא תמיד ברמה המולקולרית בתאי הגוף. סוכרים פשוטים עלולים להחריף אסתמה, לגרום לשינויים במצב הרוח, לזרז מחלות לב, גדילה אבני מרה, לזרז יתר לחץ דם, ולהחריף דלקת פרקים.
בסוכר אין מינרלים, ויטמינים וסיבים לכן הצורכים אותו בכמויות גדולות יסבלו מתת תזונה בשילוב עם השמנת יתר, גופם ישתמש במחסנים הקיימים בגוף ולאחר מכן יסבול ממחסור קבוע הנמצא כמעלה , את כמות הטריגליצרידים והכולסטרול בדם.

בזמן היריון יש נשים הנוטות לצרוך יותר קלוריות ריקות ממה שהן רגילות כי ‘הן אוכלות בשביל שניים’ וכי בחברה המערבית המודעת כל כך למשקל ובמיוחד למשקלן של נשים יש הרגשה שזה מקובל לשבור גבולות בתקופת ההיריון ולצרוך יותר קלוריות ומאכלים שנמנעים מהם בזמנים רגילים. כדאי מאוד להימנע מצריכת יתר של סוכר בהיריון כדי להיזהר מסכרת הריונית, לשמור על שיניים בריאות ולהגן על המערכת החיסונית.

כתבות נוספות

תיקון חווית לידה


קורס דולות לאחר לידה


שרי קרוכמל

לפני “אודות”, נתחיל ב”תולדות”… הקשר הראשון שלי עם עולם הרפואה והבריאות החל  בצבא. קורס חובשות, קורס חובשים תעופתיים ושרות כחובשת


    השאר תגובה

    03-3810022

    רחוב הבנים 14, כניסה ב’, הוד השרון





    ©All rights reserved to Ema Adama