גישת ההיקשרות לפי ד”ר גורדון ניופלד – אחזו בילדיכם!
גישת ההיקשרות היא מודל ייחודי המבוסס על סינתזה של ספרות מקצועית בתחום התפתחות ילדים והיקשרות, המעוגן בממצאים החדישים ביותר בתחום של מדעי המוח והנוירולוגיה. את מודל גישת ההיקשרות (הסבר נוסף בקשר לשם הגישה – היקשרות, ראו בהמשך…) פיתח ד”ר גורדון ניופלד, פסיכולוג התפתחותי מקנדה, המלמד הורים ואנשי מקצוע ומייעץ בתחומי ההורות מעל 40 שנה, אשר פיתח סדרה של קורסים, סדנאות והרצאות בנוגע לילדים ולבעיותיהם, המבוססים על ספרו רב המכר העולמי “אחזו בילדיכם”.
מודל גישת ההיקשרות מבוסס במובנים מסויימים על תאוריית ההתקשרות (Attachment Theory) שהיא תיאוריה פסיכולוגית התפתחותית שנהגתה על ידי הפסיכיאטר והפסיכואנליטיקן – ג’ון בולבי.
ספרו של ד”ר ניופלד – Hold on to Your Kids שכאמור תורגם לעברית בשם “אחזו בילדיכם”, יצא לאור בישראל על ידי מרכז לייף סנטר. הקורסים וההרצאות מועברים בארץ על ידי גב’ שושנה הימן, מנכ”ל לייף סנטר, שהיא גם חברת סגל במכון ניופלד הבינלאומי, שהוסמכה להכשיר מנחים להנחות סדנאות הורים המבוססות על המודל.
גב’ הימן הסבירה בזמנו, כי השימוש בביטוי “גישת ההיקשרות” נולד בעת תרגום הספר “אחזו בילדכם” לעברית והכנת תכני הקורסים של דר’ גורדון ניופלד להנחיה בארץ. הם התייעצו עם מומחים בלשון והחליטו להשתמש במילה “היקשרות” כדי להבליט סוג של קשר מסוים, להבדיל מהמילה “התקשרות”, המובנת לאנשים ככל סוג קשר. במרכז לייף סנטר רצו להבדיל בין “התקשרות” כללית לבין “היקשרות” – שמשמעה קשר הורה-ילד, בעל-אשה, או כל קשר משמעותי אחר בין שני אנשים המאופיין ע”י קרבה של אחד אל השני.
לפרטים נוספים והרשמה לסדנאות הורים במרכז אמא אדמה בהוד השרון, צלצלו 03-3810022
אביבית בורשטיין, מנחת סדנאות הדרכת הורים עפ”י גישת ההיקשרות באמא אדמה הוד השרון, מוסיפה:
אם ישאלו אותנו מה נרצה עבור ילדינו, איך אנחנו רוצים שיגדלו ומה יהיה טיב היחסים בינינו לבינם, התשובה של רוב האנשים תהיה שאנחנו רוצים עבורם… אושר. כן, רובנו רוצים באושרם של ילדינו, נרצה שהם יגדלו להיות אנשים שמחים ומאושרים, כאלה שבוטחים בכוחם ומעריכים את עצמם וממשים את הפוטנציאל איתו הגיעו לעולם. נרצה שהם יתייחסו אלינו בכבוד והערכה אך לא מתוך מקום של פחד אלא מתוך מקום של אהבה וקירבה.
כל זה נשמע טוב ויפה כרעיון אבל איך אפשר לממש את זה בחיי היום יום? איך נעזור להם לממש את עצמם במלאות? איך נצליח להתוות דרך לילדינו שתביא אותם וגם אותנו למקום הזה? איך נצליח לתפוס מקום משמעותי בעולמם של ילדינו מחד ונצליח להיות רגישים וקשובים לצרכים שלהם מאידך?
בתקופתנו האופנות, הדעות והדרך “הנכונה” לחיות משתנים באופן תדיר. יש מגוון גדול של רעיונות לגבי האופן שבו נכון לגדל ילדים, מהו ההורה “האידאלי” ולמה ילדים זקוקים כדי לגדול להיות אנשים שמחים, מאושרים ומסופקים. הורים לומדים שעליהם להיות קשובים ורגישים כלפי ילדיהם, לתת להם אהבה והכלה לה הם זקוקים, אך מצד שני אנחנו מרגישים לעיתים חסרי אונים מול התנהגויות לא פשוטות של ילדינו. מוצאים את עצמנו מותשים ממאבקים שחוזרים על עצמם עם הילדים שלנו. לתת להם לעשות מה שהם רוצים? מהו ואיפה הגבולות שצריך לשים? ואז אנחנו מתחברים לרעיונות שמדברים על “אבדן הסמכות ההורית” והורה שהופך להיות לדמות לא משמעותית בחיי הילד. אולי נתנו לילד את כל מה שרצה ועכשיו הוא לא מעריך ומכבד אותנו יותר?
גישת ההיקשרות של ד”ר גורדון נויפלד הנה תוצר של 40 שנות מיזוג ושילוב יחדיו של כל מה שגילו המוחות הגדולים בעולם על הדרך למיצוי הפוטנציאל האנושי, על המקום שלנו כהורים במימוש הפוטנציאל הזה ויצירת מערכת יחסים בריאה עם ילדינו.
גישת ההיקשרות נותנת פתרון מעשי ולא רק תיאורטי לדרך בה אנחנו צריכים להתנהל עם ילדינו. הבסיס של השיטה היא יצירת קשר של אהבה ביננו לבין ילדינו כבסיס עליו מתפתחת מערכת היחסים ביננו לבינם ועליו גם מתפתח הילד וצומח..
בסדנה ” איך להקשיב כך שהילדים יקשיבו…” נלמד לפתח אצל ילדינו שלוש יכולות שהן אלה שיעזרו לו להגיע למימוש הפוטנציאל שאיתו נולד ולהיות אדם מסופק ומאושר. שלוש היכולות הללו הן:
• היכולת להפוך ליצור שמסוגל להתקיים ולתפקד עצמאית – זוהי יכולת בסיסית שמדברת גם על תפקוד ברמה הפיזית אך גם ברמה הרגשית. היכולת של הילד שלנו לתפקד בצורה עצמאית בעולם ללא הורים ומטפלים כל שהם.
• היכולת להפוך גמיש ומסוגל להתמודד עם מצוקות – היכולת להיות גמיש בעולם בו השינוי הוא הדבר הקבוע היחיד. יכולת זאת היא קריטית לתחושת הסיפוק והאושר של ילדינו, בעולם בו הגמישות המחשבתית והרגשית מהווה אפשרות לחופש. הגמישות הזאת היא גם זו שתאפשר לו להתמודד עם מצוקות וקשיים בדרך יצירתית, הטובה ביותר בלי להתפרק. כמו מים שזורמים מסביב לסלע, מסביב למכשול ולא נתקלים בו שוב ושוב.
• היכולת להפוך ליצור חברתי, בעל יכולת להתערבב באחרים תוך שמירה על אינדיבידואליות – היכולת המורכבת הזאת מאפיינת בני אדם בוגרים. לצערנו רבים מהאנשים המבוגרים אינם בעלי היכולת הזאת. מדובר על היכולת להשאר אני, לראות את עצמי בלי לאבד את קיומו של הזולת. להתחבר, לאהוב ולהיות עם האחר מבלי לאבד את עצמי.
להתראות בסדנה.