חזרה
הדרכת הורים

מהי הדרכת הורים? סדנאות הורות בשרון – סדנה להדרכת הורים בהוד השרון


סדנאות הדרכת הורים של מרכז אמא אדמה בהוד השרון,
 מתקיימות בשיטה המוכרת כשיטת ההיקשרות המבוססת על הספר הידוע “איך לדבר כך שהילדים יקשיבו ואיך להקשיב כך שהילדים ידברו”.

את סדנת ההורות באמא אדמה הוד השרון מעבירה אביבית בורשטיין, מנחת הורות מוסמכת (כדאי לצפות בהמלצות על הסדנה עם אביבית בורשטיין, של מי שהשתתפו בסדנאות שלה).

סדנת הורות קרובה תתקיים בימי רביעי בערב החל מתאריך 24.6.15.
7 מפגשים בני כשעתיים כל אחד. מוגבלת לעד 12 משתתפים בלבד 
(אז ודאו שיש לכם מקום…)
מחיר השתתפות בסדנה: 900 ש”ח ליחיד – 1600 ש”ח לזוג 
(וכמובן, מאד מומלץ לבוא בזוג…)
הדרכת הורים בשרון – לפרטים ולהרשמה צלצלו 


עד לפני שנים לא רבות, המושג “הדרכת הורים” לא היה מושג שגור בפי כל כמקובל בימינו. אנשים שעיסוקם הדרכת הורים כזו או אחרת, לא הפכו להיות “סלב” כדוגמת פרופ’ עמוס רולידר, או “סופר נני” מיכל דליות וגם אם חיפשתם סדנאות הורות או קבוצות להדרכת הורים, לא בהכרח מצאתם משהו כזה באזור מגוריכם.

אם נסתכל על דור ההורים שלנו ואפילו על הורים שגידלו ילדים רק לפני 20 שנה, עדיין הדרכות הורים לא היו דבר שכיח. אז מה בעצם קרה? למה היום יותר ויותר הורים, אולי אפילו רוב ההורים, עוברים הדרכת הורים באופן כזה או אחר?
ונשאלת עוד שאלה חשובה – האם כל אחד צריך הדרכת הורים? אבל אולי בעצם נהייה ספציפיים יותר: האם אני צריכה הדרכת הורים? האם אני זקוק להדרכה להורים?

שנים של מחקר בתחומי הפסיכולוגיה השונים ושל תצפיות על ילדים ומשפחות ולאחר שתיאוריות רבות וגישות שונות בתחומי הורות וילדים התפרסמו ואף נבחנו בעולם המערבי, ניתן לראות בבירור שחלק ניכר מן ההורים במאה ה-21, כולל הורים משכילים ומצליחים ככל שיהיו, עומדים לא אחת מבולבלים וחסרי אונים בחיי היום יום שלהם עם ילדיהם וזקוקים לייעוץ ולהדרכה, או בואו נקרא לילד בשמו – הדרכת הורים.

אין זה חדש שאנו חיים בחברה שהשינויים בה רבים ומהירים, מבחינה טכנולוגית, חברתית, תרבותית ובעצם מאיזה בחינה לא? לאורך ההיסטוריה האנושית ועד הדורות האחרונים, אנשים חיו, חשבו והתנהגו על פי רוב באופן מאוד דומה להוריהם ואלה להורים שלהם ולהורי הוריהם. הדרך שבה הורים מגדלים ילדים הייתה ידועה מראש, ברורה וסלולה. כמובן שהיו שינויים תרבותיים וחברתיים בין אזורים, יבשות וארצות שונות על פני כדור הארץ, אבל בתוך סביבה או אזור מסוים הדברים נשארו פחות או יותר אותו דבר מאות ואלפי שנים.

בעולם בו אנו חיים כיום, מתברר כי אנו חושבים ומתנהגים שונה מהורינו וכך הדבר גם לגבי ילדינו ביחס אלינו. מאז החל השיח הפסיכולוגי, התחום הלך וגדל וייצר הרבה מחשבות ורעיונות לגבי ההשפעה שיש לדרך בה מגדלים ילדים, על המבוגרים שהם יגדלו להיות. מושגים חדשים נכנסו לתוך השיח החברתי ולתחום ההורות במיוחד – רגשות, בטחון עצמי, יכולות חברתיות ותקשורתיות ועוד. המחשבה שיש לנו אפשרות להשפיע על איכות חייהם של ילדינו בבגרותם היא מחשבה  שהתפתחה רק בדורות האחרונים והגיעה לשיאים ולבשלות בתקופתנו.

מי לא רוצה שהילד שלו יגדל להיות ילד שמח ומאושר, בעל בטחון עצמי וערך עצמי, בעל יכולות תקשורתיות וחברתיות טובות? מי לא רוצה מערכת יחסים טובה ונעימה עם הילדים שלו? לשם כך עלינו להתמקצע, להבין טוב יותר את עולמם הרגשי וההתנהגותי של ילדינו וליצור עבורנו ועבורם סביבה שנעים לגדול בה ומהווה קרקע פורייה לצמיחתם.

לצורך המחשת משמעות ההתמקצעות בתחום ההורות, נשווה למשל את המצב במקצוע הרפואה. בעבר הלא מאד רחוק, אדם חולה היה פונה לרופא המשפחה, או “רופא כללי” כמו שקראו לו, בעוד שכיום לכל תחום ונושא ברפואה יש תחומי התמחות ספציפיים. כך גם הדבר בתחום הפסיכולוגיה בכלל ובתחום הורות וגידול ילדים בפרט, כאשר הדרכת הורות הפכה להיות תחום מקצועי, חשוב ומשמעותי.

אחרי שהבנו שכנראה גם אנחנו, כמו הרוב, זקוקים לייעוץ ולהדרכה בנושא ההורות (שהרי את האמירה הידועה כי “ילדים לא מגיעים עם הוראות הפעלה” שחקו כבר עד דק…) כדאי שנדע מעט על הגישות העיקריות להדרכת הורים, כדי שיהיה לנו לפחות מושג לגבי איזה סוג של הדרכת הורים כדאי לנו לבחור.

הצעתנו בנושא זה היא – ללכת עם הלב ולבדוק מה מתאים לי, לתפיסת עולמי ומה מרגיש לי מדויק יותר. בישראל קיימות מספר גישות מרכזיות להדרכת הורים. בכל גישה המוקד קצת שונה, אך אפשר לחלק זאת בצורה גסה לשניים:

  • מוקד התנהגותי – בקטגוריה זו נוכל למצוא את אחת הגישות הנפוצות בישראל– גישת אדלר אותה מקדם בישראל “מכון אדלר”. הגישה האדלריאנית מבוססת על התיאוריה הפסיכולוגית של הפסיכולוג היהודי אלפרד אדלר.  גישה זו, כמו גם את גישתו של פרופ’ עמוס רולידר, שמות דגש על התנהגות הילד. הן רואות את הפתרון לקשיים שעולים בטיפול בילדים בהתנהגות המבוגר כתגובה להתנהגות הילד.
  • מוקד רגשי – בקטגוריה זו נוכל למצוא גם כן גישה נפוצה – גישת ההיקשרות –  כאן הדגש הוא על הצד הרגשי ועל מערכת היחסים בין ההורה לילד.

מה נקבל בהדרכת הורים עם אביבית בורשטיין באמא אדמה הוד השרון?
בסדנת הדרכת הורים איתי, נרחיב את תפיסת עולמנו ונרכוש כלים להתמודדות עם שלבי ההתפתחות של ילדינו והקשיים שהם עוברים – התקפי זעם, חוסר שיתוף פעולה, אלימות, אגרסיביות, תסכול ועוד. נוכל ללמוד איך לצעוד איתם יד ביד ולא “ראש בראש” גם כשמסביב נראה כאילו הכול גועש ורועש.

כשאני מדריכה הורים – המטרה שלי היא לעזור להורים ליצור עם ילדיהם קשר יציב ובטוח, מכיל וקשוב, המאפשר לילד להרגיש מוגן, לממש את הפוטנציאל שאיתו בא לעולם,  ללמוד להיות קשוב לרגשותיו ולדעת שאנחנו, ההורים, נמצאים שם בשבילו תמיד, בייחוד ברגעים הקשים שלו.

האחריות לקשר עם ילדינו היא שלנו, ההורים, יחד עם זאת אל לנו לשכוח שכדי ללמד את הילדים שלנו להיות קשובים לרגשותיהם, עלינו ללמוד בעצמנו להקשיב לרצונות שלנו.

להתראות בסדנת ההורות
אביבית בורשטיין, מנחת סדנאות הורים מוסמכת


ועוד כמה מילים ותשובות לשאלות על הדרכות הורים שכתבה לאתר אמא אדמה – עדי הרפז, מאמנת אישית ליחסים, מדריכת הורים מוסמכת מטעם מכון אדלר, המייסדת-שותפה של  MOMDAY – קבוצות אימון לאמהות, תחת המוטו: “כי אמא טובה היא אמא שטוב לה”.
מתי יודעים שצריך לקבל הדרכת הורים? אילו סוגים נפוצים של הדרכות להורים יש? איך מתנהלת בדרך כלל הדרכת הורים? מי זקוקים להדרכה להורים?


הורים המגיעים למסקנה כי ברצונם לעבור סוג של מה שמכונה “הדרכת הורים“, נחלקים על פי רוב לכמה סוגים:

1) הורים המעוניינים לקבל “הדרכה לקראת העתיד”, כיצד כדאי / רצוי / “נכון” / מומלץ, לחנך את ילדיהם וכיצד להתנהל מולם, זאת כדי למנוע היווצרות של התנהגויות שליליות וכדי לבצע בצורה הטובה ביותר את תפקידם ההורי.
2) הורים המבקשים לקבל הדרכת הורים ספציפית לקראת שינוי שאמור להתרחש בחיי הילד, כמו למשל לפני מעבר דירה או גן חדש, גמילה מהרגל כלשהו, הולדת של אח או אחות חדשים וכו’
3) הורים החווים בחיי היום יום התנהגויות מפריעות של ילדיהם, ומעוניינים לקבל ידע וכלים כיצד לפתור את אותן התנהגויות.

מטרתה של הדרכת הורים היא לספק ידע וכלים להורים כיצד להבין את ילדיהם בצורה טובה יותר, להתמודד עם התנהגויותיהם, להתכונן מראש לתחנות הצפויות בחיי ילדיהם, ואולי חשוב מכל – כיצד למלא את התפקיד ההורי שלהם בהצלחה – לגדל ילדים מוכנים לחיים.


מה עדיף להורים – הדרכת הורים פרטית או הדרכת הורים קבוצתית?

ישנן דרכים רבות לעבור הדרכת הורים. סוג הדרכת ההורים המתאימה תלויה במטרת ההורים הספציפיים. במידה והורים מתמודדים עם סוגיה ייחודית וממוקדת עם ילדם ומעוניינים לקבל עזרה והדרכה לגביה, כמובן שבמקרה זה עדיפה הדרכת הורים אישית.
הורים המעוניינים לקבל ידע רחב וכלים מעשיים ושימושיים לגבי הורות באופן מקיף ונרחב יותר, יעדיפו מן הסתם הדרכת הורים בקבוצה. בנוסף, יש לקחת בחשבון העלות של הדרכת הורים במסגרת קבוצת הורים, זולה באופן משמעותי מאשר הדרכת הורים אישית, אולם ללא קשר עם העניין הכספי, השתתפות בקבוצת הורים מומלצת לכל זוג הורים, בוודאי הורים הנמצאים בשלבים מוקדמים של ההורות שלהם.

האם הדרכת הורים משפיעה במהירות ובצורה מיידית?

אחד הדברים הראשונים שהורים לומדים במסגרת הדרכת הורים הוא כי התנהגות ילדיהם תלויה בראש ובראשונה בתגובות שלהם עצמם – ההורים, לאותן התנהגויות, ולכן כאשר הורים לומדים כיצד יש להגיב להתנהגויות של ילדיהם בעזרת הכלים הנרכשים על ידם במהלך הדרכת הורים, ילדיהם יגיבו בהתאם וניתן יהיה לראות שיפור בהתנהגותם בתוך זמן לא ארוך. הבסיס לכל הצלחה בתהליכים של הדרכות ההורים תלוי ביכולתם של ההורים המשתתפים בהדרכה, להיות נחושים, עקביים ומתמידים.

לסיכום, הדרכת הורים כזו או אחרת, מומלצת ורצויה לכל הורה באשר הוא. הדרכת הורים מסייעת לייצר אווירה נעימה במסגרת המשפחה, בבית ובסביבה והיא מכינה את הילד לחיים, כשהיא מצמצמת ומונעת התנהגויות שליליות ומחזקת התנהגויות חיוביות. 

כתבות נוספות

שרי קרוכמל

לפני “אודות”, נתחיל ב”תולדות”… הקשר הראשון שלי עם עולם הרפואה והבריאות החל  בצבא. קורס חובשות, קורס חובשים תעופתיים ושרות כחובשת


תיקון חווית לידה


קורס דולות לאחר לידה


    השאר תגובה

    03-3810022

    רחוב הבנים 14, כניסה ב’, הוד השרון





    ©All rights reserved to Ema Adama
    לימודי NLP