שיעורי ימימה הוד השרון – לימודי חשיבה הכרתית בהוד השרון
ימימה באמא אדמה – אמהות חושבות ימימה
“שיטת ימימה”, מתאימה ללימוד ע”י כל אישה הבוחרת להתמיד בבניית המהות באמהות, המסכימה להכיר שפה ולתרגל מיומנות בכלים הכרתיים, להנהיג את עצמה ואת ביתה, להאיר ולשמוח, לעודד ולהשפיע, להיעזר ולתמוך, להוקיר ולשחרר עוד ועוד מחסומים מיותרים, להיות ערנית יותר, גמישה וקלילה, בוחרת להעמיק ולהתפתח, להשקיע ולהגיע, במקום להיאבק בעיקשות ולהינזק.
לכל אחת מאיתנו יש הבנות והרגלים שאספנו ומתוכם אנו פועלות. על פי רוב יש מרחק גדול בין מה שאנו יודעות לבין מה שאנו רוצות.
אישה יכולה לדעת שהמאכל אינו טוב ועדיין להתאוות לו, או להיפך, לדעת שהדבר טוב ונכון ובכל זאת הלב ממאן לפעול בניגוד להבנה.
הייסורים והסבל מתחילים בקונפליקט בין הלב לבין המוח. איך ניתן לפתור את הקונפליקט?
בלימוד למהות האמהות, אנו לומדות, מבינות, מזהות איפה הבעיה אצלנו בבית? בחיים?
אנו מתחמות כל עניין למקומו, מה שנחוץ למדויק יותר ומה שמעמיס למיותר…
מתחזקות בבחירה ובהסכמת הלב בראיית ובהרחבת הטוב.
מתרגלות ומתעמתות, מתפעלות ומנהיגות את עשייתינו המדודה בהכרה.
ימימה (סימה) אביטל
נולדה בקזבלנקה ב1929 ונפטרה בגיל 70 בהרצליה.
ימימה הייתה מורה רוחנית, מיסטיקנית דתית קבלית, שפיתחה תורה מיסטית המכונה “לימוד חשיבה הכרתית” או “שיטת ימימה”.
תורתה של אביטל, הנוטלת אלמנטים מתחום הפסיכולוגיה והמיסטיקה הקבלית, מנגידה בין מצב של “עומס” רגשי וסגירות פסיכולוגית, ומצב של היעדר עומס, בו יש התקרבות אל המהות האמיתית ורגיעה.
במהלך השיעורים מסרה אביטל “חלקים” שלטענתה נמסרו לה בדרך של תקשור, חלקים אלו נרשמו על ידי תלמידיה, הוצאו בספר ומהווים בסיס להמשך הוראת שיטתה.
שיטת הלימוד
בסיס הלימוד הוא ההדרגתיות – לפי חוקיות הצמיחה, זהו לימוד לטווח ארוך. הלימוד נערך בפגישות קבוצתיות שבועיות גברים לחודונשים לחוד (בגלל השוני שבחשיבה ובמבנה הרגשי), בלימוד רוכשים כלים, (הבנות) וכלאחד עושה שימוש בהבנותיו כמיטב יכלתו המתפתחת. למעשה הלימוד האמיתי נעשה מול המתרחש היומיומי, כאשר הלומד מיישם את הבנותיו הטובות. החלקים הניתנים (אלה הם החלקים הניתנים במילותיה של ימימה) הם יחסיים לזמנו ולזמן יכולתו של הלומד לקבלם וכאשר הוא מוכן, הוא מקבל עוד ועוד עד שמשיג, ואז מקבל עוד. כל אחד זוכה לתמורה בהתאם לנוכחותו בשיעורים ובהתאם להתמדתו בעשייה היומיומית שלו. החיים שהתנהלו קודם בבלגן ובאופן בלתי מסודר לפני הלימוד הופכים להרבה יותר מסודרים ובסדר נכון.
להלן דברי ימימה אודות מורשתה במהלך שיעור, מתוך עשרות שיעורים המובאים בספר “תורת ימימה”:
…יש חלקים שניתנים שאפילו מילים מעטות פורצות חסימות, גם מילים שלא נותנות לשחק עם עצמך, לשקר לעצמך. להיות ישר עם עצמך. להפסיק לשחק עם הקיום האישי.
עיקר המלאכה – לבנות, להשתחרר. המשקלים שהוא לומד בונים. תרומתם למערכת – להחזירה לאיזונה.
…השפה שלי, לא יכולה לשנות, זו שפה שהיא מורכבת. מבנה שורשי, שנותנת יציבות, שחרור, אחדות פנימית. אי אפשר בשפה הרגילה. זה לא שייך לידיעות או לשיפור אלא לרוחניות הבונה.
…החלקים אינם יכולים להיות באים לשכנע. כל הנוכחים נקלטים. אני רואה את תאי הגוף. לא מבקשת, לא יודעת. כשזה מתחיל זה מתחיל בתדר קטן, באמצע השנה חזק בסוף השנה חזק וזורם וזורם. זו מתנה, זה מתקיים, לא אוחזת בזה, זה מעבר לשכל, מעבר לרצון הרגיל.
זה בטהרה וזה העיקר. זה אולי זכות אבות אבל לא הולכת לחפש למה. השורשים הם ככה.
מילדות הייתי רואה מעיין מים חיים, בחלום והמונים חולים קשה שהייתי מברכת והיו מבריאים.
השפה לא נבחרת על ידי, היא מאוד מורכבת, אבל אין חלק מורכב שאינו מקבל פשט, כי צריך מהמורכבות לתת לשכל להבין. ממהות הנמצאת בך יש אפשרות להבין. מספיק שמקשיבים דרך הקשב הפנימי אפשר להבין.
אם הייתי מתיימרת לשנייה זה לא היה קורה. אני מדברת בגלל עניין השפה שהיא גם ראיה.
אסור להאמין בזה בלי העובדות, התוצאה הממשית. גם בלימוד אין להשתכנע מכלום, רק מתוצאה שהיא עובדתית כשיש תוצאה מתחיל להיות רצון הכרתי לא מתנדנד לתיקון, כי מבינים באותו זמן שזה נכון.
… אילו רציתי שתתייחסו אלי הייתי מולכם. אני לא יכולה גם להתקרב להיות חברה ז.א. אני יכולה להיות ידידית אבל לא ליצור תלות כי זו נתינה לטובתו של השני, לקיומו. פרט לזאת אינני מתערבת.
אם הייתם מתייחסים אלי לא הייתם מקשיבים, לא הייתם רושמים, לא הייתם מיישמים, כך התוצאות יותר מורכבות, מעמיקות, כי יש חוקיות וכדי להבין, ניקח למשל את העומס, כל חלק יש לו את השרשרת שלו והשפעותיו על חלקים אחרים. אפשר ליצור מה מביא את מה את מה. סגירות יתר – נוקשות – היסוס בלב, במחשבה, בהבנה – מתנגדים – כועסים – דוחים וכו’, זה הרבה מאוד.
גם עומס אפשר להבין כאשר הוא מתרחש, הוא לא יקבע לך את קיומך. לאט לאט אפשר להתנקות ממנו וככל שתבין אפשר להתנקות בחלקים גדולים יותר.
ההתקרבות לחומר מתאפשרת דרך החזרות, למי שזקוק לחזרות, גם דרך הפשט איך ללמוד איך לא להיאבק.
היום זה ה”איך”. את החלקים שקיבלנו זה גם ה”מה” וגם ה”איך” אך בעיקר ה”איך”. החלקים יובנו בפשטות יותר אם ניתן לכל חלק את הפשט שלו.”
על המורה יונית זכריה:
למדה עשר שנים לימודי ימימה אצל טליה בכר, מורה בכירה לשיטת ימימה. מעבירה קבוצות לימוד לנשים ברחובות. אמא לילדה, בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד.